Thursday, November 29, 2012

Khasiat Raja Kayu

Pokok Raja Kayu

1. Kehebatan Raja Kayu memang sudah terkenal di kalangan orang Melayu Serumpun Nusantara. Untuk mengetahui adakah itu raja kayu yang tulen, lampu suluh boleh dinyalakan ke arah kepingan raja kayu yang dipotong tebal. Anda pasti terpukau apabila melihat cahaya lampu itu mampu menembusi kepingan raja kayu yang tebal sedangkan uji kaji yang serupa ke atas kayu-kayu lain tidak akan
mampu mendapat hasil yang sama.

2. Menurut orang tua-tua, Raja Kayu adalah raja segala penawar atau ibu segala ubat. Raja kayu dikatakan mujarab menyembuhkan penyakit asma, darah tinggi, gout, kencing manis, lelah, sengal-sengal, melancarkan perjalanan darah, sakit kulit, santau, penangkal ilmu hitam, pendinding, penunduk, pengasih serta penghalau binatang buas dan haiwan berbisa.

3. Dipercayai, sesiapa yang dipukul dengan menggunakan Raja Kayu, (manusia atau haiwan) boleh menjadi gila sekiranya tidak diberikan penawar segera.

4. Air rebusan teras Raja Kayu Putih dikatakan juga mampu melembutkan hati anak-anak yang degil dan nakal. Penagih alkohol, rokok atau pesakit batuk berdarah juga dikatakan mampu menggunakan air rebusan Raja Kayu Putih sebagai penawar.


Raja Kayu
Daun Raja Kayu Putih
Raja Kayu
Raja Kayu Putih

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...